Sistema de blogs Diarium
Universidad de Salamanca
Diego Corrochano Fernández
E.U. Magisterio (Zamora) Didáctica de las Ciencias Experimentales
 
Diapositiva 3

Publicaciones más relevantes

Ballegeer, A. M., Ferrari, E., Corrochano, D., & Ruiz, C. (2024). The role of knowledge, attitude, and emotions in Spanish pre-service teachers’ willingness to engage in climate change education. European Journal of Teacher Education, 1-19.

Ferrari, E., Ballegeer, A. M., Corrochano, D., Fuertes, M. A., Herrero Teijón, P., Delgado Martín, M. L., Andrés-Sánchez, S. & Ruiz, C. (2024). Improvement of attitudes and skills using a MOOC about the basic science of climate change. Humanities and Social Sciences Communications11(1), 1-12.

Corrochano, D., Zuazagoitia, D., Eugenio-Gozalbo, M., Monferrer, L., Ortega-Cubero, I., Ruiz-González, A., & Aragón, L. (2023). A three-pronged method to analyse pre-service teachers’ understanding and epistemic reasoning about soil. Journal of Biological Education, 1-17.

Martín-Pastor, E., Sánchez-Barbero, B., Corrochano, D., & Gómez-Gonçalves, A. (2023). What competencies and capabilities identify a good teacher? Design of an instrument to measure preservice teachers’ perceptions. Education Sciences13(8), 789.

Corrochano, D. , Gómez-Gonçalves, A., Prieto, M. Á. F., Ballegeer, A. M., García, S. P., & Sánchez, J. M. C. (2023). Concepciones de estudiantes de instituto y universidad sobre el tiempo geológico. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 44, 195-214.

Corrochano, D.,  Gómez-Gonçalves, A.  & Sánchez-Barbero, B. (2023). Effectiveness of Interdisciplinary Instruction in Pre-service Teacher Education for Sustainability: Issues From the Big History and the Study of Climate Change.  Journal of Teacher Education for Sustainability, 25(1), 5-21.

Eugenio-Gozalbo, M., Zuazagoitia, D., Ruiz-González, A., Corrochano, D., Hurtado-Soler, A., & Talavera, M. (2022). Implementing citizen science programmes in the context of university gardens to promote pre-service teachers’ scientific literacy: a study case on soil. International Journal of Science Education, 1-20.

Corrochano, D., Ferrari, E., López-Luengo, M. A., & Ortega-Quevedo, V. (2022). Educational Gardens and Climate Change Education: An Analysis of Spanish Preservice Teachers’ Perceptions. Education Sciences, 12(4), 275

Corrochano, D., Ferrari, E. R. , Sánchez, S. A., Fuertes, M. Á., Teijón, P. H., Ballegeer, A. M., Delgado-Martín, L. & Méndez, C. R. (2021). Percepción del profesorado latinoamericano y español sobre el cambio climático: aproximaciones desde un MOOC de formación docente. Revista de educación ambiental y sostenibilidad: REAYS, 3(2), 2604.

Gómez-Gonçalves, A., & Corrochano, D. (2021). Are urban green spaces used as didactical resources in Spanish Primary Education?. Revista INVI, 36(103), 349-376.

Solís-Alulima, B., Corrochano, D. y Reyes, P. (2021). Basin-fill development from marine to intermontane settings: Lithostratigraphy, Sedimentology and Paleogeography of the Malacatos-Vilcabamba basin in the southern Ecuadorian Andes. Journal of South American Earth Sciences. https://doi.org/10.1016/j.jsames.2021.103279

Sevilla, J., Corrochano, D., Gómez-Gonçalves, D., Rato, H. (2021). ¿Es recuperable la ciudad como espacio para la infancia? Aproximación teórica desde la perspectiva del urbanismo social, participativo y sostenible. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales (CYTET), 77-94. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.207.05

Gómez-Gonçalves, A.; Corrochano, D.; Fuertes-Prieto, M.Á.; Ballegeer, A.-M. (2020). How Long Has It Taken for the Physical Landscape to Form? Conceptions of Spanish Pre-Service Teachers. Education Sciences, 10, 373 https://doi.org/10.3390/educsci10120373

Corrochano, D. y Gómez-Gonçalves, A. (2020). Analysis of Spanish pre-service teachers’ mental models of geologic time. International Journal of Science Education, 42(10).

Gómez-Gonçalves, A., Corrochano, D. y Rubio, F.J. (2020). La Gran Historia en la formación de maestros de Educación Primaria. IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 100: 59-64.

Fuertes, M.A., Andrés-Sánchez, S., Corrochano, D., Urones, C., Delgado-Martín, L., Herrero-Teijón, P., Ruiz, C. (2020). False beliefs in superstitions and pseudosciences of pre-service teachers in relation to Science and Technology. Science & Education, 29, 1235–1254.

Fuertes, M.A., Andrés-Sánchez, S., Corrochano, D.,  Delgado-Martín, L., Herrero-Teijón, P., Ballegeer, A.M., Ferrari, E., Fernández, R., Ruiz, C. (2020). Climate Change Education: A proposal of a category-based tool for curriculum analysis to achieve the Climate Competence. Education in the Knowledge Society (EKS), 21.

Sánchez-Barbero, B., Martín-Pastor, E., Corrochano, D., y Gómez-Gonçalves, A. (2020). El modelo de jornada escolar a debate desde la percepción de docentes jubilados. Estudios sobre Educación, 38, 101-124.

Ferrari, E., Ballegeer, A. M., Fuertes, M. A., Herrero, P., Delgado, L., Corrochano, D., Andrés-Sánchez, S., Marc, K., García-Vinuesa, A., Meira, P., Martinez, F y Ruiz, C. (2019). Improvement on Social Representation of Climate Change through a Knowledge-Based MOOC in Spanish. Sustainability, 11(22), 6317.

Corrochano, D. (2019). La utilización del Huerto EcoDidáctico del Campus Viriato (Zamora) para la enseñanza de las Ciencias de la Naturaleza en la formación inicial de maestros. En: Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales (M.C. Pérez-Fuentes, Ed.): 569-578 pp. Dykinson S.L., Madrid, ISBN: 978-84-1324-562-1.

Corrochano, D. (2019). Una propuesta de trabajo colaborativo para la enseñanza y aprendizaje del tiempo geológico. En: Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales (M.C. Pérez-Fuentes, Ed.): 559-568 pp. Dykinson S.L., Madrid, ISBN: 978-84-1324-562-1.

Gómez-Gonçalves, A. y Corrochano, D. (2019). Formando maestros sobre los cambios climáticos: la geografía como eje vertebrador de la Gran Historia. En: La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica, X. C. Macía, F. X. Armas y F. Rodríguez, Coords.): 227-238 pp. Andavira Editora S.L. ISBN: 978-84-120945-6-5.

Parra, G., Gómez-Gonçalves, Corrochano, D., Rubio-Muñoz, F.J. (2019). Experiencias sostenibles en el huerto universitario del Campus Viriato. En: Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas (vol. III), (Pérez, M.C., Molero, M.M., Gázquez, J.J., Martos, A., Barragán, A.B., Simón, M.M., Sisto, M., Comps.): 337-344 pp.

Corrochano, D., & Gómez-Gonçalves, A. (2019). How Glaciers Function and How They Create Landforms: Testing the Effectiveness of Fieldwork on Students’ Mental Models—A Case Study from the Sanabria Lake (NW Spain). Geosciences, 9(5), 238.

Corrochano, D., Andrés-Sánchez, S.; Ballegeer, A. M., Delgado-Martín, L.; Herrero-Teijón, P., Sampedro-Gómez, J.M., Ruiz, C. (2019): El cambio climático y su educación: diseño e implementación de un MOOC de formación docente. En: VII Buenas prácticas de innovación docente en el Espacio Europeo de Educación Superior, (Jiménez Sánchez, D., Coord.): 117-128 pp. Ediciones USJ, Colección Innovación Docente. ISBN: 978-84-948313-0-0.

Gómez-Gonçalves, A., Corrochano, D., Parra, G., Rodríguez, M., Rubio, F.J. (2019): Aplicación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la educación superior: diseño de un itinerario didáctico en el Campus Viriato (USAL, Zamora). En: VII Buenas prácticas de innovación docente en el Espacio Europeo de Educación Superior, (Jiménez Sánchez, D., Coord.): 143-154 pp. Ediciones USJ, Colección Innovación Docente, ISBN: 978-84-948313-0-0.

Corrochano, D., Gómez-Gonçalves, A., Sánchez-Barbero, B., & Martín-Pastor, E. (2019). Field trips and other teaching resources in natural and social sciences: educational implications from past experiences in Spanish primary schools. History of Education & Children’s Literature, 14(1).

Laura Delgado, Santiago Andrés, Diego Corrochano, María Isabel Asensio, Anne Marie Balleguer, Jesús Manuel Sampedro, Fernando E. Almaraz, Camilo Ruiz (2018): La formación del profesorado en materia de cambio climático. Diseño de un MOOC. En: Innovar en las Aulas. Modelos y experiencias de innovación educativa en el Máster de Profesorado de Educación Secundaria, Bachillerato, Formación profesional y Enseñanza de Idioma. Carmen López (Ed.): 171-181 pp. Aquilafuente (247), Ediciones Universidad de Salamanca. ISBN: 978-84-9012-888-6.

Santiago Andrés-Sánchez, Fernando Almaraz, María Isabel Asensio-Sevilla, Anne-Marie Clara Ballegeer, Diego Corrochano, Laura Delgado-Martín, Miguel Ángel Gimeno, Pablo Herrero-Teijón, Vanessa Izquierdo, Javier Macaya Miguel, Teresa Martín, Jesús Manuel Sampedro Gómez y Camilo Ruiz Méndez (2018). A MOOC on the science of climate change for primary and secondary teachers. Education as a tool for mitigation and adaptation for Spanish-speaking students worldwide. En: Conference Proceedings of Adaptation Futures 2018 (Petrik, D., Ashburner, L., Eds.): 154-157 pp. University of Cape Town, Cape Town. doi: https://doi.org/10.15641/0-7992-2543-3

Gómez-Gonçalves, A. y Corrochano, D. (2018): El uso de los espacios verdes de la ciudad de Zamora como recurso didáctico en Educación Primaria. En: Contribución didáctica al aprendizaje de la Geografía (Ed. A. García de la Vega): pp. 641-650. Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad Autónoma de Madrid. ISBN 978-84-09-05687-3.

Gómez-Gonçalves, A., Corrochano, D., Sánchez-Barbero, B., Martín-Pastor, E. (2018): La escuela de ayer y de hoy: evolución de recursos didácticos en la enseñanza del conocimiento del medio en la Educación Primaria. En: Contribución didáctica al aprendizaje de la Geografía (Ed. A. García de la Vega): pp. 897-906. Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad Autónoma de Madrid. ISBN 978-84-09-05687-3.

Gómez-Gonçalves, A.; Corrochano, D. y Parra-Nieto, G. (2017). Itinerarios didáctico-naturales en Educación-Primaria: el noroeste de Zamora. Didáctica Geográfica, 18: 111-131.

Solís Alulima, B., Reyes, P. y Corrochano, D. (2017). Revisión morfoestructural y tectónica del norte de la cuenca Malacatos-Vilcabamba (Mioceno, provincia de Loja, Sur de Ecuador. Geo-Latitud, 1: 6-17.

Corrochano, D., Gómez-Gonçalves, A., Sevilla, J. y Pampín-García, S. (2017). Ideas de estudiantes de instituto y universidad acerca del significado y el origen de las mareas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2): 353-366.

Corrochano, D. y Armenteros, I. (2017).Diagenesis of Pennsylvanian phylloid algal mounds from the southern Cantabrian Zone (Spain). Arabian Journal of Geosciences, 10(1).

Martínez-García, B., Corrochano, D., Suarez-Hernando, O., Solís-Alulima, B., Suarez-Bilbao, A., Ordiales, A., Murelaga, X. (2017). Benthic foraminifera and ostracoda of  middle–upper Miocene sequences from southern Ecuador. Ameghiniana, 54: 177–207.

Corrochano, D. y Vachard, D. (2014). Remarks on the cortical structure of Late Palaeozoic phylloid algae. Journal of Paleontology, 88(5):1019-1030.

Armenteros, I.; Huerta, P.; Muñoz, A.; Garcés, M.; Blanco, J.A.; Valero, L. y Corrochano, D. (2014): Transiciones fluvio-lacustres en el Neógeno de la Cuenca de Almazán: sedimentología y análisis secuencial. En: I Reunión de la Comisión de Geología Sedimentaria de la SGE (Armenteros, I, Ed.). Sociedad Geológica de España, 90 pp.

Pastor-Galán, D., Martín-Merino, G. y Corrochano, D. (2014). Timing and structural evolution in the limb of an orocline: The Pisuerga-Carrión Unit(southern limb of the Cantabrian Orocline, NW Spain). Tectonophysics, 622: 110-121.

Corrochano, D. y West, R.R. (2013). A new plate-like hypercalcified chaetetid demosponge (Loiscupula bachendensi gen. nov. sp. nov) from the Cantabrian Zone (Moscovian, Pennsylvanian, NW Spain). Palaeontologia Electronica, 16( 2); 18A; 18p; palaeo-electronica.org/content/2013/493-demosponge-from-spain.

Corrochano, D., Vachard, D. y Armenteros, I. (2013): New insights on the red alga Archaeolithophyllum and its preservation from the Pennsylvanian of the Cantabrian Zone (NW Spain). Facies, 59: 949-967.

Merino-Tomé, O., Della Porta, G., Kenter,  J., Verwer, K., Harris, P., Adams, E., Corrochano, D. (2012): Sequence development in an isolated carbonate platform (Lower Jurassic, Djebel Bou Dahar, High Atlas, Morocco): Influence of Tectonics, Eustasy and carbonate production. Sedimentology, 59 (1): 118-155.

Corrochano, D., Barba, P. y Colmenero, J.R (2012): Glacioeustatic cyclicity of a Pennsylvanian carbonate platform in a foreland basin setting: an example from the Bachende Formation of the Cantabrian Zone (NW Spain). Sedimentary Geology, 245-246: 76-93.

Corrochano, D., Barba, P. y Colmenero, J.R. (2012): Transgressive-Regressive sequence stratigraphy of Pennsylvanian Donezella bioherms in a foreland basin (Lena Group, Cantabrian Zone, NW Spain). Facies, 58(3): 457-476.

Corrochano, D., Barba, P. y Colmenero, J.R. (2011): Revisión litoestratigráfica del Grupo Lena (Pensilvaniense) en el borde SE de la Cuenca Carbonífera Central (sector Piedrafita-Lillo, Zona Cantábrica). Geogaceta, 50 (2): 173-176.

Corrochano, D., Barba, P. y Colmenero, J. R. (2009): Distribución de facies y evolución de un margen de plataforma carbonatada pensilvaniense en el Sector Lois-Ciguera de la Cuenca Carbonífera Central Asturiana (Zona Cantábrica). Geogaceta, 46: 63-66.

Corrochano, D. y Barba, P. (2007): Estratigrafía, sedimentología y evolución isotópica del tránsito Podolskiense-Myachkoviense (sector Lois-Ciguera, Cuenca Carbonífera Central, Zona Cantábrica). Studia Geologica Salmanticensia, 43 (1), 67- 114.

Política de privacidad
Studii Salmantini. Campus de excelencia internacional